SELAMAT DATANG DI RUMAH ILMU SEMOGA MENDAPAT APA YANG ANDA INGINKAN

Kamis, 01 Desember 2011

BOBOT DOSA BAGI ORANG YANG BERILMU

Dari Anas bin Mali R.A dari Nabi صلى الله عليه وآله وسلم . Baginda Bersabda :


Malaikat Zabaaniah [Malaikat yang menyeksa orang yang berdosa dalam neraka] lebih dekat kepada pembaca Al-Quran yang derhaka berbanding penyembah berhala. Maka mereka berkata, mengapa kami didahulukan diseret ke dalam neraka berbanding penyembah berhala. Maka, Malaikat Zaabaniah menjawab pertanyaan mereka. Orang yang mengetahui hokum tidak sama dengan yang tidak mengetahui.
[H.R Thabrani dan Abu Na’im]


Lihatlah, dua kumpulan yang mempelajari ilmu, namun nasib akhir berbeza. Sebuah kumpulan ulama berada dibelakang kedudukan para Nabi, sementara yang lainnya berada di dasar api neraka.


Kedua-dua perbuatan mereka baik, namun apa yang membezakan keduanya ? Itulah niat dan tujuan mereka. Para ulama yang ikhlas, menjadikan ilmu yang mereka miliki sebagai modal untuk menghidupkan syariat Islam di tengah-tengah kehidupan masyarakat.


Ada di antara ulama yang menginginkan ajal yang datang ketika mereka sedang menyebarkan ilmu. Ada pula yang sedang menghadapi sakaratul maut segera menyuruh muridnya membacakan kitab atau segera mendakap kitab sebagai “ulangkaji” akhir sebelum bertemu Rabb nya. ALLAHU ALLAH.


Persoalannya bagaimana pula saat tibanya kematian kita yang sedang berusaha merai dan menggembirakan ketua jabatan semata-mata untuk mendapatkan pengiktirafan jawatan. Akhirnya mati dalam kemalangan dengan timbunan keinginan keduniaan. Jauhkan kami Ya ALLAH.


Maka, pusatkanlah perhatian kita terhadap usaha memperbetulkan niat. Para arifbillah menyatakan ; “Ucapkan kalimatmu agar ALLAH membenarkanmu, bukan agar manusia membenarkan kalimat-kalimatmu”. Maksudnya dengan mengutamakan ALLAH dalam setiap keadaan.


Peribadi para ulama amat berakhlak dan tidak sesekali mereka melalaikan syariat ALLAH. Mereka belajar dari guru ke guru yang lain, zaman demi zaman, hingga sampai ilmunya kepada Saydina Rasulullah . Jalan dakwah mereka adalah semata-mata ikhlas kerana ALLAH. Jalan mereka bukan jalan yang keras tetapi penuh santunan lemah lembut. Tiada riak gentar dihati dan wajah mereka menghujam para penguasa yang ingkar akan sayariat ALLAH. Itulah beza Sarjana-pHD dan para ulama yang tenang tidak dipuji juga tetap sabar apabila dimaki.


Manusia yang berdakwah dengan menuruti kehendak masyarakat bagaikan meletakkan ilmu syariat mengikut kesesuaian kehendak masyarakat. Mereka mahu menjadi popular, lalu takut menegah kemungkaran si penguasa. Mereka mahu dikenali, lalu dikeluarkan pelbagai kritikan yang mencetuskan kontroversi serta tidak selari dengan kesapakatan ulama.


Sedangkan keberadaan ulama lebih luhur, lebih agung dan terhormat daripada pekerjaan-pekerjaan lain yang berusaha menghiburkan manusia dengan gelak ketawa dengan mengharapkan kemahsyuran dan kepingan wang. Tanpa Sarjana-pHd, para ulama tidak terjatuh sedikit kemuliaannya disisi ALLAH .


Guru-guru alfaqir pernah berwasiat; Berhati-hatilah, jangan kau curahkan perhatian objek dakwahmu terhadap dirimu. Curahkan perhatianmu pada apa yang wajib disampaikan dari hak-hak ALLAH . Jangan enkau nantikan ucapan terima kasih atau cercaan. Jika nasihat datangnya dari hati, pasti mengenai hati. Tetapi, andai ia hadir melalui lidah, ia tidak akan mampu masuk jauh ke hati tetapi terhenti di telinga para pendengar.


WALLAHU’a’lam.

اللهم صل على سيدنا محمد و على اله و صحبه و بارك و سلم

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Silahkan berkomentar!!!